Čich je smysl nejvíce spojený s pamětí

Je pravděpodobné, že někdy ve vašem životě určitá vůně, ať už zemitá vůně čerstvě posečené trávy nebo nezaměnitelná vůně domu vašich prarodičů, spustila silnou a podivně detailní vzpomínku. No, má to biologický důvod . Na rozdíl od našich čtyř dalších nejznámějších smyslů, jejichž elektrické impulsy jsou nejprve odeslány do našeho thalamu, než jsou odeslány do příslušných oblastí paměti, jako je hipokampus, náš čich se ubírá jinou cestou. Místo toho, aby byly poslány do thalamu, vůně jdou přímo do centra vůně známého jako čichová žárovka . Skutečnost, že tato žárovka je přímo spojena s hipokampem a amygdalou (která je zodpovědná za emoční zpracování), je pravděpodobně důvodem, proč čich vyvolává tak silné vzpomínky ve srovnání s našimi ostatními smysly. Tyto vzpomínky mohou být extrémně odlišné a často jsou spojeny s naším dětstvím, pravděpodobně proto, že byly poprvé uloženy, když jsme vůni zažili v mladém věku.

Podle studie z roku 2017 je část čichového bulbu známá jako piriformní kůra tím, co umožňuje ukládat určité pachy do naší dlouhodobé paměti, ačkoli tato kůra vyžaduje jiné části mozku, aby to odstranily. Čichový bulbus v podstatě konzultuje naši orbitofrontální kůru , oblast mozku zodpovědnou za chuťové a čichové funkce vyšší úrovně, o tom, zda by měl být pach uložen do dlouhodobé paměti. Společnosti si velmi dobře uvědomují, že vůně může být silnou připomínkou paměti a emocí, a proto některé z nich dokonce mají určité vůně chráněné ochrannou známkou ( ano, můžete to udělat ). Například společnost Verizon vlastní práva na svou „květinovou vůni pižma“ používanou v jejích obchodech a společnosti vyrábějící čichové značky spolupracují s klienty, jako je Nike, aby využili sílu vůně. Protože pokud jde o odemykání lidských emocí a vzpomínek, může to být ten nejsilnější smysl, jaký máme.